donderdag 27 april 2017


Dinsdag 25 April.

Maandag morgen 24 April. 

Super Dario is gearriveerd, samen met Matt de situatie doorgesproken, en getracht de boordcomputer uit te lezen. Het eerste probleem was dat de gemonteerde uitleesconnector andere afmetingen had dan de in Amerika gangbare aansluitingen. Na een grondige inspectie kwam Dario op het idee om met een zaagje een paar hoeken van zijn connector af te zagen, hierdoor paste deze en kon de computer uitgelezen worden.
Er waren in totaal 4 foutmeldingen. Gasklephuis sensor, Luchtmassa meetsensor, Brandstofdruk en EGR fout melding.

Dario en ik waren te druk om een goede foto te maken, maar
het probleem trachten op te lossen was veel belangrijke.

Na een hele dag sleutelen en controleren bleef alleen de gasklephuis sensor over, de EGR-klep was schoon, de whastegate van de turbo werkte zoals het hoort, luchtmassa meetsensor gaf correcte waardes. Maar de enige die roet in het eten gooit is de gasklephuis sensor.
Dit onderdeel is nota bene 1 1/2 geleden vervangen

Helaas hebben wij er geen kunnen bemachtigen, dus zullen wij onze verdere reis rekening met het mindere vermogen van de motor moeten houden.

Dinsdag morgen 25 April
 gisteren met Dario alle mechanische componenten gedemonteerd en gecontroleerd, verder nog steeds niets gehoord van Fiat, dus koppen bij elkaar gestoken en de knoop door gehakt, vanwege de problemen met de  computer ( deze ratelde en gaf storingen van onbekende aard op het moment dat er groot licht of ruitenwissers gebruikt werden, gelijk viel dan het hele dashboard uit en  moest de camper uitgezet en vervolgens weer opgestart worden om verder te kunnen gaan. Bij uitval van het dashboard bleef de dynamo wel stroom leveren, Ook viel de navigatie om de haverklap uit als er een piekstroom gebruikt werd. Aangezien ik 2 jaar geleden een speciaal relais tussen de huishoud accu en de start accu heb geplaatst, is er vermoedelijk door het ontkoppelen van alle elektrische componenten, ( dit op advies van mijn monteurs ) om de computer eventueel te kunnen resetten. een draad verkeer terug geplaatst, voor vertrek heb ik een vaste aansluiting voor de navigatie vanaf de huishoud accu gemaakt. Bij het ontkoppelen van de verbinding huishoud naar start accu hoorde ik geluid uit de boord computer, na wat verder onderzoek en het anders aansluiten van het relais WERKT de computer weer normaal. Dus alles doet het gelukkig weer.

We zijn weer onderweg, van middag definitief de koers naar het zuiden opgepakt.
De camper is nog niet zoals hij hoort te zijn, maar de medewerking van Fiat Amerika is bedroevend.
Geen enkele respons op onze smeekbeden om hulp.


S'middags op de eerste beste Camping een heerlijk koud pilsje en een goed gevoel over hoe het allemaal gaat.

We kunnen op de normale weg goed 75 Mijl halen, dus ruim voldoende om in het verkeer mee te gaan.

Indien er geklommen moet worden, dan maar een versnelling lager.


Wij zullen deze reis helemaal af gaan maken !!!


Heerlijke state park campground, vlak bij Barnwell in South Carolina.





De eerste waarschuwing voor kruipend ongedierte, langs het meer op de camping.


Voor het eten nog een heerlijke nature walk rod het meer gedaan, waren wel erg veel bomen in het park omgewaaid.

Via de camp host hoorden wij dat er in februari een tornado door het park was geraasd.





Het vrolijke knaagdiertje hield ons de gehele tijd goed in de gaten.


volgende morgen bij het weggooien van het vuil
zat deze kleine groen rakker op de bak.



Woensdag 26 April Zwager Peter jarig  ( Proost ) , wij zitten nu op de grens met Florida, bij de volgende blog het relaas van de afgelopen dagen.

Grtjs aan alle.

SjaWi.