zondag 13 november 2016

Voorbereiding voor de grote reis.



November 2016.



Hallo volgers,

Na ons eerste jaar als pensionado, en de grotere vakantiereizen die wij hebben kunnen maken, zijn wij nu in de voorbereiding van de reizen die wij voor het komende jaar in gedachte hebben.

Voor de grote reis van 2017, hebben wij ons voorgenomen om met onze eigen camper een reis in Amerika en Canada te gaan maken.



Het nadeel van deze trip zit hem in de voorbereiding en de uiteindelijke duur van de reis, samen met de verscheping zullen wij 6 maanden in Amerika zijn.
Maar de camper is in totaal bijna 6 weken op zee en in de havens voor de douane formaliteiten.









Voor de overtocht van de camper hebben wij een aantal opties bekeken. Wederom een wegbreng special te boeken, net zoals wij in 2013 hebben gedaan, en vervolgens nog een tweede camper te huren om aansluitend nog een aantal weken door Canada te trekken.









Alles bij elkaar werd dit toch wel erg kostbaar om ongeveer 10 weken te reizen. Na een video op YouTube werden wij opmerkzaam op de firma Seabridges in Duitsland, deze verzorgen al meer dan 20 jaar verschepingen naar diverse overzeese bestemmingen.  Hier een voorlopige offerte opgevraagd en daarmee aan het puzzelen geslagen, de voors en de tegens afgewogen.



Ook de optie om een georganiseerde reis met de NKC of een andere touroperator, kwam niet in aanmerking deze paste totaal niet in het budget wat wij ervoor hebben gereserveerd.

Alle noodzakelijke wetenswaardigheden verzameld en een plaatje gemaakt van " wat willen wij, en wat kunnen wij". Waar zitten de haken en ogen in deze onderneming.

Na nog wat speurwerk op het internet uiteindelijk bij " RobertWWS.ltd  "  in Ede uitgekomen, deze verzorgd de zelfde overtochten naar Amerika en Canada als de Firma Seabridges.

Na een goed contact en een aantal mails een afspraak gemaakt en de definitieve reis data vastgelegd.

De grootste reden voor deze keuze is de veel voordeliger kosten in vergelijk met Seabridges.
Voor het verschepen word door beide bedrijven de zelfde maatschappij gebruikt, ACL shipping, ook de brokers in de havens zijn identiek. Het is een roll om/ roll off principe en de camper gaat benedendeks mee de zee over. Onze complete kampeeruitrusting en kleding mag in de camper mee verscheept worden. Alleen mag er geen voedsel of kruiden in de camper mee genomen worden.


Het is de bedoeling om de camper in Antwerpen op de boot te zetten en deze in Baltimore weer te ontschepen. In de haven zal hij nogmaals ontsmet worden, men is in Amerika erg huiverig voor besmettingen vanuit andere landen.



De camper is ongeveer 14 dagen onderweg, uiteindelijk komt hij op donderdag aan in de haven van Baltimore.

Wij vliegen dan in het weekend ook naar Baltimore en overnachten dan in een hotel, op maandag morgen gaan wij dan samen met een medewerker van de transporteur de camper weer ophalen.


Het eerste gedeelte van onze reis zal zuidwaarts zijn, Florida is het eerste reisdoel, aangezien het in het voorjaar in het zuiden van Amerika reeds aangenaam van temperatuur is lijkt ons deze route het meest optimale om te doen. Na de reis door het zuiden tot aan Los Angeles, pakken wij vervolgens de tweede (rode) route op en gaan dan vervolgens omhoog van uit San Francisco via Portland en CraterLake naar Vancouver (Canada) hier gaan wij uitgebreid op Vancouver Island de natuur en indien het lukt nog een walvis safari meemaken.


Vervolgens zal de reis ons door de nationale parken van Canada voeren en uiteindelijk via New York weer terugbrengen naar Baltimore.
De reis zal ongeveer gelijk met de zalm trek en het vallen van de herfst zijn. Dit jaargetijde heet dan Indian Summer, om als laatste de Niagara Falls te bezoeken.

Van hier uit zullen wij dan weer terug keren naar Amerika.


Het eerste gedeelte langs de Hudson rivier en vandaar uit richting New York, hier nog even opnieuw aan mensen wennen en na en paar dagen Big Appel richting Baltimore om de camper weer terug te sturen naar Nederland.

Om het nodige met de Amerikaans ambassade geregeld te krijgen, voor de reis moesten wij een visum te hebben. het invullen van een ESTA formulier is maar maximaal 90 dagen geldig.
Dus moeten wij met een volledig uitgewerkte reisroute en verklaringen van inkomen en de nodige verzekeringen, voor ons zelf en de camper ter plaatse bij de ambassade voor leggen en documenteren.
Vervolgens een voldoende gefrankeerde envelop aangetekend aan onszelf afgeven, om hiermee de paspoorten met hierin het begeerde visum te retourneren.

Alle plannen zijn gemaakt, nu de definitieve reis boeken en vastleggen.

Dinsdag 15 november 2016.

Vandaag de overtocht voor de camper vastgelegd, gaan nu de vluchten verder uitwerken en reserveren. Verder definitieve afspraak met ambassade voorbereiden.

RobertWWS.ltd  uit Ede gaat voor ons de overtochten verzorgen, de vaste datums zijn gemaakt.
27 Maart in leveren in Antwerpen afvaart op 29 Maart en aankomst in Baltimore op 13 April ,



De boot waar de camper mee verscheept gaat worden naar Baltimore.

De Atlantic Concert van ACL.


Verdere ontwikkelingen zullen wij in de volgende pagina delen.

Grtjs SjaWi



2 opmerkingen:

  1. Sjaak en Wilma wij wensen jullie een goede vlucht 16 april. Veel geregel maar jullie hebben alles goed voor elkaar. Wij gaan jullie weer volgen.
    Gr Ad en Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste, Heel graag willen we jullie hele verhaal lezen en horen, we willen namelijk ook een dergelijke reis maken volgend jaar. Het zou voor ons geweldig leuk zijn jullie ervaringen te mogen lezen. Wij willen wel met de boot gaan waarschijnlijk, mee eventueel met onze camper indien dit mogelijk is, we hebben namelijk twee kleine hondjes en deze moeten ook mee kunnen. Mogen we iets horen over jullie reis? Dit zou geweldig zijn! groetjes, Walter en Patricia

    BeantwoordenVerwijderen